Zostało niedawno opublikowane wiele książeczek, które potrzebują poprawy – tak mówią poloniści o obszernych maturalnych arkuszach. Przed przystąpieniem do pracy, nauczyciele próbują rozwiązać te arkusze sami. Ważne jest, aby informacje zwrotne były bardzo dokładne i rzetelne. To wymaga czasu i skupienia, dlatego warto podejść do tego zadania w pełni wypoczętym – twierdzi Renata Jarosz, nauczycielka języka polskiego i filozofii w VIII LO w Krakowie.
Wypracowania często muszą być czytane kilkakrotnie. Poloniści analizują błędy zgodnie z rozbudowanym systemem punktacji. Nauczyciele często mają do oceny nawet sto próbnych matur, co wymaga więcej czasu, niż wynosi 40-godzinny tygodniowy wymiar pracy. Pomimo tego, że wykonują tę pracę za darmo, zależy im na solidnej ocenie prac swoich uczniów.
Agnieszka Liszowska, nauczycielka języka polskiego w VIII LO w Krakowie, uważa, że nauczyciele języków obcych są niewspółmiernie obciążeni dodatkową pracą w porównaniu do innych grup nauczycieli. Za poprawianie prac uczniów otrzymują jedynie satysfakcję z dobrze wykonanej pracy, co często jest niewystarczające.
Kwestie wynagrodzeń za poprawianie próbnych matur oraz zróżnicowania płac w zależności od nauczanego przedmiotu powinny być poważnie rozważane i omawiane. Kurator oświaty Małopolski, Gabriela Olszowska, również polonistka, podkreśla trudności związane z terminowym poprawianiem prac uczniów, co stanowi kolejne obciążenie dla nauczycieli.
Krytycy systemu oświatowego zwracają uwagę na narastające obowiązki, brak odpowiednich wynagrodzeń oraz malejącą liczbę nauczycieli w szkołach. Nauczyciele często muszą łączyć wiele zadań w krótkim czasie, co może prowadzić do niestabilności emocjonalnej oraz obniżonej jakości pracy. Wojciech Rzehak, polonista i kierownik Działu Edukacji Teatru im. J. Słowackiego w Krakowie, porównuje oczekiwania względem nauczycieli do innych zawodów, gdzie wymaga się jedynie jakościowej pracy, bez presji czasu i taniości.
Należy zastanowić się, jakie zmiany można wprowadzić, aby poprawić sytuację nauczycieli języków obcych i innych przedmiotów maturalnych, zarówno pod względem wynagrodzeń, jak i warunków pracy. Gwarantuje to lepsze efekty nauczania i motywację do pracy wśród nauczycieli.
Zdjęcie główne artykułu pochodzi ze strony tvp.info.