
Chińska firma sprzedaje porty nad Kanałem Panamskim po interwencji ze strony administracji Trumpa
Przejęcie kontroli nad portami przez USA było jednym z głównych postulatów Donalda Trumpa w kampanii wyborczej. Wielomiliardowa transakcja, w której udział weźmie spółka BlackRock oraz Hutchinson, rozgrzała niedawno media na całym świecie. Wartość samej transakcji wyniesie imponującą sumę 22,8 miliarda dolarów. Amerykańska firma, BlackRock, przejmie aż 90 proc. udziałów w Panama Ports Company, która kontroluje porty w Balboa i Cristobal.
Dodatkowo, BlackRock zgodził się wykupić od hongkońskiej spółki 80 proc. udziałów w firmach zależnych lub stowarzyszonych z Hutchinson, które posiadają lub są operatorami 43 portów w 23 krajach. Firma z Hongkongu, Hutchinson, kontroluje m.in. terminal kontenerowy Gdynia Container Terminal, kluczowy element w funkcjonowaniu gdyńskiego portu. Hutchinson obsługuje terminale kontenerowe po obu stronach Kanału Panamskiego od 1997 roku.
Warto zwrócić uwagę, że kampania prezydencka Donalda Trumpa była pełna kontrowersyjnych obietnic i oskarżeń. Donald Trump wielokrotnie oskarżał Panamę o pobieranie zbyt wysokich opłat od amerykańskich statków oraz o pozwolenie komunistycznym władzom Chin na wpływanie na zarządzanie Kanałem Panamskim. Zapowiadał nawet „odebranie” przeprawy, nad którą kontrolę USA przekazały panamskim władzom w 1999 roku.
Jednak prezydent Panamy, nieugięty wobec nacisków ze strony Trumpa, stanął w obronie niepodległości swojego kraju. Jego zdanie jest jasne – niepodległość nie podlega negocjacjom. Sprawa przejęcia kontroli nad portami w Panamie przez amerykańską firmę BlackRock oraz Hutchinson budzi wiele emocji i wzbudza kontrowersje na globalnej scenie politycznej.
Jednak należy pamiętać, że każda transakcja gospodarcza ma swoje konsekwencje i może wpłynąć na relacje międzynarodowe. Czy ta transakcja ostatecznie przyczyni się do poprawy sytuacji w regionie, czy tez tylko jeszcze bardziej skomplikuje już napiętą sytuację międzynarodową? Odpowiedź pozostaje otwarta i musimy obserwować rozwój wydarzeń.
W każdym razie, z punktu widzenia gospodarczego, transakcja ta może przynieść korzyści zarówno dla panamskiego jak i amerykańskiego biznesu. Jednak warto pamiętać, że decyzje dotyczące portów mają ogromne znaczenie strategiczne i polityczne, dlatego ważne jest, aby wszelkie decyzje były podejmowane w sposób rozważny i odpowiedzialny.
Zdjęcie główne artykułu pochodzi ze strony tvp.info.