Po godzinach

Chińska spółka w portu w Gdyni budzi obawy związane z bezpieczeństwem

Wszystko, co dotyczy bezpieczeństwa Polski, jest stale poddawane analizie – powiedział wiceminister obrony narodowej Cezary Tomczyk w rozmowie z portalem Politico. „Niezwykle ważne jest dla nas zapewnienie bezpieczeństwa, zarówno w kontekście dostaw broni na Ukrainę, jak i w innych obszarach. Robimy wszystko, co w naszej mocy, aby zapewnić maksymalne bezpieczeństwo tego procesu” – dodał. Ostatnio pojawiły się plany dotyczące wpisania Gdynia Container Terminal (GCT) na listę obiektów infrastruktury krytycznej. Tzw. „nabrzeże chińskie”, które zajmuje obszar ponad 20 hektarów i prawie 600 metrów nabrzeża w porcie Gdynia, jest dzierżawione przez spółkę z chińskim kapitałem należącą do CK Hutchison Holdings, zarejestrowaną w Hongkongu i mającą sieć terminali w ponad 50 portach na całym świecie. Portal zauważa, że obawy dotyczące bezpieczeństwa nie ograniczają się jedynie do bliskości obiektu Hutchison Port Holdings względem kluczowych obiektów NATO i Polski w porcie, ale także do możliwości ingerencji firmy w dostępność portu.

Według Politico, wojna Rosji przeciwko Ukrainie stała się sygnałem alarmowym dla polskich władz, które zaczęły bardziej skupiać się na kwestiach bezpieczeństwa. W zeszłym miesiącu komisja sejmowa zajmująca się służbami specjalnymi rozważała ochronę obiektów infrastruktury krytycznej na polskich obszarach morskich, ze szczególnym uwzględnieniem morskich farm wiatrowych i portu w Gdyni. Przewodniczący komisji, Marek Biernacki, poinformował o zamiarze formalnego uznanie nabrzeża wydzierżawionego spółce z chińskim kapitałem za obiekt infrastruktury krytycznej. Firma Hutchison Port Holdings będzie musiała wówczas przedstawić raport dotyczący swoich działań związanych z bezpieczeństwem.

Nie tylko aspekty bezpieczeństwa są problemem związanym z nabrzeżem użytkowanym przez chińską firmę. Umowa dzierżawy terenu podpisaną w 2007 roku wydaje się być niekorzystna dla państwa, ponieważ firma płaci znacznie mniejsze opłaty niż inne podmioty działające w strategicznych obszarach portu. Tony Housh, szef Amerykańskiej Izby Handlowej w Polsce, zwraca uwagę na nieuczciwą przewagę konkurencyjną oraz potencjalne straty państwa związane z takim układem. Dodatkowo, obawa o bezpieczeństwo narodowe i ochronę danych handlowych staje się coraz bardziej dominującym problemem.

Konflikt związany z Gdynia Container Terminal wpisuje się w szersze obawy Unii Europejskiej dotyczące wpływu chińskich inwestycji na infrastrukturę portową. Parlament Europejski podkreślił niebezpieczeństwa związane z otwarciem strategicznych portów dla inwestycji zagranicznych. Europyśle Tom Berendsen apeluje o uznawanie portów za infrastrukturę krytyczną oraz o nadzór nad inwestycjami zagranicznymi. Z raportu Biura Analiz PE wynika, że chińskie firmy państwowe, takie jak COSCO Shipping i China Merchants Port Holdings, inwestują w porty w 10 krajach UE.

Niemiecki rząd podjął decyzję o sprzedaży części terminalu portowego w Hamburgu firmie COSCO, mimo obaw związanych z bezpieczeństwem. Europa musi być czujna wobec inwestycji zagranicznych w infrastrukturę portową, w obliczu potencjalnych zagrożeń dla bezpieczeństwa. W obliczu scenariuszy, gdzie państwa członkowskie uzyskują poparcie dla niektórych konfliktów politycznych, istnieje ryzyko wykorzystania infrastruktury portowej przez państwa trzecie w celach politycznych.

Warto podkreślić, że kwestie bezpieczeństwa nie są jedynym problemem związanym z chińskimi inwestycjami portowymi. Nieuczciwa konkurencja oraz straty finansowe dla państwa również stają się coraz bardziej istotne. Europa musi działać wspólnie, aby zapewnić kontrolę nad infrastrukturą portową i monitorować inwestycje zagraniczne, aby uniknąć niepożądanych wpływów na bezpieczeństwo i ekonomię portów.
Zdjęcie główne artykułu pochodzi ze strony tvp.info.

Pokaż więcej

Stowarzyszenie Ochrony Biznesu

Stowarzyszenie Ochrony Biznesu zrzesza ze sobą osoby prywatne oraz firmy. STO prowadzi strony MojPrawnik24.pl oraz Ekonomia365.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *