Co Polacy sądzą o niedzielnej handlowej? BADANIE OPINII PUBLICZNEJ
Według najnowszych badań przeprowadzonych na zlecenie BIG InfoMonitor, Polacy mają podzielone opinie na temat handlu w niedzielę. 18 proc. respondentów uważa, że otwarcie sklepów siedem dni w tygodniu nie ma dla nich żadnego znaczenia. Natomiast 21 proc. zdecydowanie popiera całkowity zakaz handlu w niedziele, podczas gdy tyle samo osób chciałoby, aby wszystkie niedziele były wolne od handlu. Pozostałe 40 proc. respondentów opowiedziało się za handlem w wybrane niedziele, ale z większą liczbą dni niż obecnie.
Co ciekawe, badanie wykazało także, że większość Polaków (87 proc.) deklaruje, że ich wydatki na zakupy pozostają na tym samym poziomie, pomimo ograniczeń w handlu w niedziele. Tylko co piąty respondent przyznał, że zaczęli wydawać więcej pieniędzy na inne przyjemności, takie jak wizyty w restauracjach czy wyjścia do kina.
Ciekawą wnioskiem z badania jest również to, że przedsiębiorcy mają podzielone opinie na temat handlu w niedzielę. Centra handlowe zgłaszają chęć zwiększenia liczby niedziel handlowych, jednak nie wszyscy się z nimi zgadzają. Nawet wśród dużych sieci sklepów zdania są podzielone. Prezes sieci Rossmann, Marcin Grabara, podkreślił, że niedziele handlowe nie przynoszą im profity, a pracownicy niechętnie pracują w te dni.
Z kolei wyniki badania „Skaner MSP” pokazały, że 25 proc. przedstawicieli branży handlowej chce wszystkich wolnych niedziel, podczas gdy 17 proc. uważa, że wszystkie niedziele powinny być handlowe. Największa grupa, bo aż 29 proc., jest natomiast obojętna na ten temat.
Na podstawie tych danych można wnioskować, że kwestia handlu w niedzielę nadal budzi spore kontrowersje i różne opinie. Złożony niedawno w Sejmie projekt ustawy łagodzącej ograniczenia i dopuszczającej dwie niedziele handlowe w miesiącu może być pierwszym krokiem do znalezienia rozwiązania satysfakcjonującego wszystkie strony. Ostateczna decyzja jednak pozostaje w gestii odpowiednich organów i instytucji.
Zdjęcie główne artykułu pochodzi ze strony tvp.info.