Czy Ministerstwo Obrony Narodowej wie o pilotażu sprzętu bez homologacji? Pytanie posłanki w tej sprawie
Umowa na zakup 12 samolotów szkolno-bojowych FA-50GF oraz 36 maszyn bojowych FA-50PL z Korea Aerospace Industries (KAI) w 2022 roku opiewa na ponad 3 miliardy dolarów. Polska otrzymała już pierwszą transzę samolotów FA-50GF, a reszta ma być dostarczona do 2028 roku. Jednak pojawiają się poważne problemy z eksploatacją tych statków powietrznych.
Interpelacja nr 7081 skierowana przez posłankę Koalicji Obywatelskiej Kingę Gajewską do ministra obrony narodowej dotyczy właśnie tych problemów. Okazuje się, że samoloty FA-50GF zostały uziemione na kilka miesięcy z powodu braku certyfikatów na środki pirotechniczne umieszczone w fotelach katapultowanych. To poważne uchybienie, które może stawiać pod znakiem zapytania bezpieczeństwo pilotów w razie konieczności skorzystania z systemu katapultowania.
Pytanie, czy samoloty latały bez wymaganych certyfikatów, pozostaje otwarte. Ministerstwo Obrony Narodowej twierdzi, że formalnie loty nie zostały wstrzymane, ale strona koreańska potrzebowała czasu na dostarczenie dodatkowej dokumentacji. Jednak gen. Wiesław Kukuła, szef Sztabu Generalnego Wojska Polskiego, publicznie przyznał, że loty tych maszyn zostały wstrzymane, co budzi wątpliwości co do rzeczywistego stanu sprawy.
Problem ten wynika z pośpiechu przy podpisywaniu umowy na zakup samolotów FA-50GF, gdzie pojawiło się wiele niedociągnięć, takich jak brak zamówienia symulatora do katapultowania się pilotów. Ważne jest zatem ustalenie, czy piloci faktycznie korzystali z tych samolotów bez wymaganych certyfikatów, co mogłoby narazić ich na niebezpieczeństwo w sytuacji zagrożenia życia lub zdrowia.
Samoloty FA-50GF, które obecnie znajdują się w 23. Bazie Lotnictwa Taktycznego w Mińsku Mazowieckim, mają zostać przerobione z wersji szkoleniowej na bojową. Natomiast 36 samolotów bojowych FA-50PL planowane jest na dostarczenie z Korei Południowej w latach 2025-2028. Ważne jest zatem, aby Ministerstwo Obrony Narodowej dokładnie zbadało i rozwiązało problemy z eksploatacją samolotów FA-50GF, zapewniając bezpieczeństwo i gotowość bojową naszych sił powietrznych.
Zdjęcie główne artykułu pochodzi ze strony tvp.info.