Polska - Siły Powietrzne

Czy piloci narażają życie korzystając z niestandardowego sprzętu bez homolo gacji? Posłanka ma pytania dla MON

Umowa na zakup 12 samolotów szkolno-bojowych FA-50GF oraz 36 maszyn bojowych FA-50PL została finalizowana z Korea Aerospace Industries (KAI) w 2022 roku, a jej wartość przekroczyła 3 miliardy dolarów. Polska otrzymała już 12 statków powietrznych FA-50GF, a kolejne mają być sukcesywnie dostarczane do 2028 roku. Jednakże, niedawno pojawiły się problemy z eksploatacją tych samolotów, związane głównie z brakiem niezbędnych certyfikatów.

Interpelacja nr 7081, skierowana do ministra obrony narodowej przez posłankę Koalicji Obywatelskiej Kingę Gajewską, skupia się na kwestiach związanych z wyposażeniem samolotów FA-50GF, które już znajdują się w Polsce. Jednym z głównych problemów, na które zwrócono uwagę, jest brak certyfikatów na środki pirotechniczne umieszczone w fotelach katapultowanych. To spowodowało uziemienie samolotów na kilka miesięcy, co rodzi pytania o to, czy w międzyczasie piloci latali na tych maszynach bez odpowiednich zabezpieczeń.

Niedociągnięcia w umowie zakupu FA-50GF spowodowały wiele kontrowersji, szczególnie w kontekście bezpieczeństwa pilotów i personelu wojskowego. Ministerstwo Obrony Narodowej twierdziło, że formalnie nie wstrzymało lotów na tych samolotach, ale konieczność dostarczenia dodatkowej dokumentacji przez stronę koreańską wydłużyła czas ich uziemienia. Jednakże, ta sytuacja pozostawia wiele wątpliwości co do bezpieczeństwa i skuteczności tych statków powietrznych.

Posłanka Gajewska w swojej interpelacji pyta, czy samoloty FA-50GF faktycznie latały bez niezbędnych certyfikatów w okresie między wrześniem 2023 a marcem 2024, co mogłoby narażać pilotów na niebezpieczeństwo w razie konieczności skorzystania z foteli katapultowanych. To istotne pytanie, które wymaga rzetelnej odpowiedzi ze strony Ministerstwa Obrony Narodowej w celu zapewnienia bezpieczeństwa i sprawności działania sił zbrojnych.

Warto zauważyć, że samoloty FA-50GF mają być przerabiane na wersję bojową, natomiast FA-50PL będą dostarczane w kolejnych latach. Problem braku certyfikatów świadczy o niedociągnięciach w procesie zakupu i eksploatacji tych maszyn, co może mieć istotny wpływ na gotowość bojową polskich sił powietrznych. Konieczne jest szybkie i skuteczne rozwiązanie tych problemów, aby zapewnić bezpieczeństwo personelu i skuteczną obronę kraju.
Zdjęcie główne artykułu pochodzi ze strony tvp.info.

Pokaż więcej

Stowarzyszenie Ochrony Biznesu

Stowarzyszenie Ochrony Biznesu zrzesza ze sobą osoby prywatne oraz firmy. STO prowadzi strony MojPrawnik24.pl oraz Ekonomia365.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *