Decyzja kluczowa dla dalszego rozwoju Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK)
Wojewoda mazowiecki przypomniał, że spółka CPK złożyła wniosek o decyzję lokalizacyjną dla inwestycji związanej z Centralnym Portem Komunikacyjnym. Mariusz Frankowski, który wydał decyzję lokalizacyjną, podkreślił, że ta decyzja otwiera drogę spółce CPK do składania wniosków o pozwolenie na budowę.
Decyzja wojewody została przyjęta z entuzjazmem przez ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka, który uznał uzyskanie decyzji lokalizacyjnej za kluczowy element realizacji projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego. Minister podkreślił, że nowe lotnisko w Europie, które będzie budowane w środkowej Polsce, będzie nie tylko lotniskiem, ale również obejmie Koleje Dużych Prędkości. Klimczak podkreślił również, że spółka CPK planuje wystąpić o finansowanie europejskie na budowę tunelu dla Kolei Dużych Prędkości w Łodzi.
Wiceminister infrastruktury, Maciej Lasek, podkreślił, że Centralny Port Komunikacyjny będzie głównie przeznaczony dla przewoźników sieciowych, podczas gdy lotniska w Modlinie i Radomiu będą obsługiwać głównie przewoźników niskokosztowych. Lasek zapowiedział rozbudowę lotniska w Modlinie, by mogło obsłużyć do 7,5 mln pasażerów rocznie. Obecnie maksymalna przepustowość lotniska w Modlinie wynosi 4,2 mln podróżnych.
Projekt Centralnego Portu Komunikacyjnego zakłada budowę centralnego lotniska między Warszawą i Łodzią oraz systemu Kolei Dużych Prędkości. Nowe lotnisko ma być przystosowane do obsługi 34 mln pasażerów rocznie i elastycznie rozbudowywane zgodnie z potrzebami rynku. Szacowany koszt inwestycji do 2032 roku wynosi 131,7 mld zł.
W kontekście projektu CPK istnieje także plan rozbudowy lotniska w Modlinie oraz wykorzystania lotniska w Radomiu dla przewoźników niskokosztowych. Spółka CPK planuje kolejne kroki w realizacji projektu, a minister infrastruktury podkreśla, że decyzja lokalizacyjna otwiera nowe możliwości dla inwestycji.
Zdjęcie główne artykułu pochodzi ze strony tvp.info.