Koszt remontu „Dar Młodzieży” ostatecznie ustalony. Powrót statku będzie spektakularny.
W fregacie „Dar Młodzieży”, która została zwodowana w 1981 roku, widoczne są poważne oznaki starzenia się i słabego stanu technicznego. Coraz częstsze awarie i usterki sprawiają, że podróże morskimi szlakami stają się coraz bardziej niebezpieczne dla studentów i uczniów uczących się na pokładzie tego żaglowca. Nauczyciele i praktykanci z zagranicznych ośrodków również zauważają coraz większe problemy z jednostką.
Prof. Adam Weintrit, rektor Uniwersytetu Morskiego w Gdyni, przyznał niedawno w jednym z wywiadów, że dalsza eksploatacja obecnego „Daru Młodzieży” może stwarzać realne zagrożenie dla załogi i pasażerów. Minister Klimczak również zaznaczył, że fregata nie spełnia już nowoczesnych wymagań szkoleniowych i konieczne jest zastąpienie jej nowoczesnym okrętem.
Planowane budowa nowego żaglowca ma kosztować około 300 milionów złotych, co może wydawać się astronomiczną kwotą, ale konieczne jest zainwestowanie w bezpieczeństwo i komfort wszystkich osób, które korzystają z tej jednostki. Poza nowym „Darem” ma zostać zbudowana również jednostka naukowo-badawcza, co będzie stanowiło znaczący krok naprzód w szkoleniu przyszłych marynarzy.
Choć nie zostało jeszcze oficjalnie potwierdzone, istnieje duże prawdopodobieństwo, że nowy żaglowiec zostanie zbudowany przez trójmiejską stocznię, która ma doświadczenie w tego typu projektach. Remontowa Shipbuilding, znana z budowy żaglowca „El-Mellah”, może być idealnym kandydatem do tego zadania.
Wniosek jest jednoznaczny – zastąpienie „Daru Młodzieży” nowym, nowoczesnym okrętem jest konieczne dla zapewnienia bezpieczeństwa i skutecznej nauki przyszłych marynarzy. Pomimo kosztów i trudności technicznych, warto zainwestować w nowe jednostki, które będą spełniać najwyższe standardy bezpieczeństwa morskiego.
Zdjęcie główne artykułu pochodzi ze strony tvp.info.