Nadchodzące wzrosty cen – alarmujące doniesienia o skali podwyżek
Według najnowszego raportu Grant Thornton, inflacja w Polsce w ubiegłym roku wyniosła 11,4 proc. r/r, co jest znacząco wysokim wynikiem w porównaniu z ostatnimi dwiema dekadami. Niemniej jednak, był to nieco niższy wynik niż w 2022 roku, kiedy wynosiła 14,4 proc. r/r.
Badanie przeprowadzone przez firmę wykazało, że aż 65 proc. średnich i dużych firm planuje podnosić ceny swoich produktów i usług w ciągu najbliższych 12 miesięcy, podczas gdy tylko 2 proc. zamierza je obniżać. Porównując te dane z rokiem 2023 (76 proc. vs. 2 proc.) i 2022 (71 proc. vs. 5 proc.), można zauważyć stabilny trend wzrostowy. Warto zauważyć, że wskaźnik netto, czyli różnica między odsetkiem firm planujących podwyżki cen a firmami planującymi obniżki, wynosi w 2024 roku 63 pkt. proc.
Analiza Grant Thornton pokazała również, że Polska nie jest jedynym krajem z wysokim odsetkiem firm planujących podwyżki cen. Na 29 krajów objętych badaniem, siedem z nich ma jeszcze wyższe wyniki niż Polska, m.in. Turcja, Nigeria, RPA, Argentyna, Indonezja, Indie i Filipiny. Z kolei najniższe odsetki odnotowano m.in. w Korei Południowej, Tajlandii, we Włoszech, Chinach i Grecji.
Przyczyną stabilnej tendencji wzrostowej cen są m.in. trwająca od dwóch lat wojna na Ukrainie i kryzys energetyczny, który skutkuje znacznym wzrostem kosztów produkcji. Firmy respondentów w badaniu Grant Thornton wskazały również, że wysokie koszty energii stanowią istotną barierę w rozwoju dla 83 proc. z nich.
Dodatkowo, w warunkach wysokiej inflacji i niskiego bezrobocia, rośnie presja ze strony pracowników na podwyżki płac. W związku z tym, 86 proc. ankietowanych firm uznało koszty pracy za istotną barierę. Pomimo wyższych cen, popyt konsumpcyjny pozostaje na wysokim poziomie dzięki dynamicznej płacowości oraz transferom socjalnym.
Główny ekonomista Grant Thornton, Marcin Mrowiec, przewiduje, że inflacja w 2024 roku spadnie do około 5,4 proc. Wskazuje jednak, że po początkowym spadku w pierwszym kwartale, CPI może wzrosnąć powyżej celu inflacyjnego (2,5 proc.), co może stanowić wyzwanie dla przedsiębiorców, którzy starają się utrzymać rentowność kosztem podwyżek cen. Wraz z akceptacją klientów dla wyższych cen, kluczowym wyzwaniem staje się utrzymanie równowagi między dochodami a kosztami dla zachowania konkurencyjności na rynku.
Zdjęcie główne artykułu pochodzi ze strony tvp.info.