Świat

Niemieckie ciężarówki ignorując sankcje, kontynuują podróż do Rosji

Rosja coraz częściej korzysta z niemieckich ciężarówek do dostarczania amunicji i zaopatrzenia swoim wojskom na Ukrainie – informuje w niedzielnym wydaniu „Frankfurter Allgemeine Zeitung” Konrad Schuller. Autor zauważa, że Rosja głównie wykorzystuje pojazdy Mercedes produkowane przez koncern Daimler Truck, a także pojazdy MAN i Scania, będące spółkami córkami Volkswagena.

Ponieważ eksport do Rosji jest zakazany, niemieckie ciężarówki trafiają tam za pośrednictwem spółek joint venture i chińskich pośredników. Niemiecki rząd został skrytykowany za sprzeciw wobec zaostrzenia sankcji, które miały objąć także firmy partnerskie w Chinach i innych krajach. Niemcy zdołali wykreślić restrykcje z 14. pakietu sankcji UE, pomimo protestów ze strony Ukrainy.

Daimler Truck i MAN oraz Scania twierdzą, że nie ponoszą odpowiedzialności za dostarczanie ciężarówek do Rosji, gdyż proceder ten jest prowadzony przez „nieautoryzowanych pośredników”. Na rynku rosyjskim obecni są także inne europejskie firmy produkujące ciężarówki, jednak w mniejszym stopniu.

Rosja zwiększa zapotrzebowanie na ciężarówki do transportu na front sprzętu wojskowego, paliwa oraz pocisków artyleryjskich. Dane norweskiej firmy Corisk wskazują, że od 2021 roku Rosja sześciokrotnie zwiększyła import podlegających sankcjom ciężarówek – z 0,8 mld euro do 5,7 mld euro w 2023 roku.

Komitet Helsiński krytykuje zarówno niemiecki rząd, jak i koncerny motoryzacyjne za dostarczanie ciężarówek do Rosji. Aage Borchgrevink podkreśla, że w sytuacji zabijania Ukraińców, ignorowanie tego problemu przez niemieckie firmy i władze jest nie do zaakceptowania. Apeluje o podjęcie działań w celu powstrzymania dostaw ciężarówek do Rosji.

Rzecznik Daimler Truck zapewnia, że firma podejmuje działania mające na celu wykluczenie dostaw do Rosji. Interesy handlowe z Rosją zostały wstrzymane, a fabryka koncernu w Rosji została zamknięta po inwazji na Ukrainę. Daimler Truck twierdzi, że ani chiński joint venture, ani inne firmy nie eksportują już ciężarówek do Rosji.
Zdjęcie główne artykułu pochodzi ze strony tvp.info.

Pokaż więcej

Stowarzyszenie Ochrony Biznesu

Stowarzyszenie Ochrony Biznesu zrzesza ze sobą osoby prywatne oraz firmy. STO prowadzi strony MojPrawnik24.pl oraz Ekonomia365.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *