Nowe stawki opłat drogowych mają na celu eliminację z tras szkodliwych ciężarówek.
Ministerstwo Infrastruktury jest obecnie zaangażowane w pracę nad projektem nowelizacji ustawy o drogach publicznych, która ma na celu wprowadzenie nowej dyrektywy Unii Europejskiej dotyczącej opłat drogowych. Zgodnie z zapowiedziami resortu, pojazdy poruszające się po drogach płatnych zostaną obciążone trzema składnikami opłaty elektronicznej.
Pierwszym elementem opłaty będzie już istniejąca opłata infrastrukturalna, różnicowana według klasy EURO pojazdu. Pozostałe dwa składniki opłaty będą dotyczyć kosztów zewnętrznych, tj. emisji CO2 oraz zanieczyszczenia powietrza. Opłaty te będą również różnicowane w zależności od klasy emisji CO2 i klasy EURO pojazdu.
Celem wprowadzonych zmian jest zachęcenie użytkowników pojazdów ciężkich do inwestowania w pojazdy spełniające najbardziej rygorystyczne normy środowiskowe. Przedsiębiorcy zajmujący się profesjonalnym przewozem osób i towarów będą mogli skorzystać z ulgowych stawek opłat drogowych, jeśli ich pojazdy emitują jak najmniej CO2. Szczególnie wysokie zachęty będą przewidziane dla użytkowników pojazdów elektrycznych lub innych pojazdów nieemitujących spalin.
Klasa EURO pojazdu będzie ustalana na podstawie dowodu rejestracyjnego, natomiast klasa emisji CO2 będzie mogła ulegać zmianie, pod warunkiem spełnienia określonych kryteriów. Pojazdy będą klasyfikowane do pięciu kategorii emisji CO2, co będzie miało wpływ na wysokość stawki opłaty. Informacje o emisji CO2 pojazdu będą przekazywane do Systemu Poboru Opłaty Elektronicznej Krajowej Administracji Skarbowej, gdzie będą weryfikowane i przypisywane odpowiedniej stawce opłaty.
Zmiany mają wejść w życie w IV kwartale 2024 roku. Wprowadzenie nowych opłat drogowych ma przyczynić się do poprawy jakości powietrza oraz zachęcić do inwestowania w bardziej ekologiczne rozwiązania transportowe.
Zdjęcie główne artykułu pochodzi ze strony tvp.info.