Finanse

Oszczędzamy, ale nie na alkoholu. Na wódkę wydajemy trzy razy więcej niż na mleko

Według danych firmy NielsenIQ, rynek spożywczy w Polsce rośnie głównie dzięki wyższym cenom, gdyż realnie zakupy Polaków maleją. Nadal najwięcej wydatków spożywczych przypada na alkohole – wynika z raportu opublikowanego przez „Rzeczpospolitą”.

W 2023 roku wartość tzw. koszyka podstawowych wydatków spożywczych i chemicznych w zakupach Polaków wyniosła 275,3 mld zł, co oznaczało wzrost o 11,8 proc. w porównaniu z rokiem 2022. Z tego ogromnego budżetu, 200,5 mld zł przeznaczono na produkty spożywcze, również o 11,8 proc. więcej rok do roku.

Mimo że konsumentom mówiącym o oszczędzaniu, struktura wydatków wciąż przeważa na alkohol. W 2023 roku wydano 16,8 mld zł na wódkę i 22,8 mld zł na piwo, podczas gdy na produkty takie jak mleko, masło i margaryna wydano jedynie po 5,1 mld zł.

Dr Mariusz Woźniakowski z Uniwersytetu Łódzkiego wskazał, że konsumentom łatwiej jest ograniczyć wydatki na rozrywkę niż na podstawowe potrzeby, takie jak żywność czy opłaty zdrowotne. Zakup alkoholu, szczególnie w dobie spotkań w domu, może stać się substytutem innych form rozrywki.

Analitycy zwracają uwagę, że mimo dominacji alkoholu na rynku spożywczym, przyzwyczajenia konsumentów się zmieniają. Rosną np. sprzedaże piw bezalkoholowych, a wśród alkoholi mocnych największy wzrost notują trunki takie jak gin, rum czy whisky. Niemniej, największe kategorie alkoholowe zanotowały spadki sprzedaży, co może być efektem spowolnienia gospodarczego.

Pokaż więcej

Stowarzyszenie Ochrony Biznesu

Stowarzyszenie Ochrony Biznesu zrzesza ze sobą osoby prywatne oraz firmy. STO prowadzi strony MojPrawnik24.pl oraz Ekonomia365.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *