Polscy konsumenci zainwestowali spory budżet na święta.
Według najnowszego badania IBRiS tegoroczne świąteczne wydatki przeciętnego gospodarstwa domowego w Polsce wyniosły średnio 1575,95 zł, co oznacza wzrost o około 8 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim. To najwyższy wynik od pięciu lat, co może być efektem inflacji, ale także większej gotowości do wydawania pieniędzy na święta. W sumie, Polacy wydadzą na Boże Narodzenie aż 21,9 mld zł.
Według autorów raportu, prezenty stają się coraz mniej istotne dla respondentów. Chociaż kwota przeznaczana na święta rośnie, zmienia się struktura wydatków. W tym roku Polacy przeznaczą na prezenty około 51 proc. budżetu świątecznego, podczas gdy rok temu było to aż 66 proc. Może to sugerować, że większą część środków pochłaniają inne kategorie, takie jak żywność, dekoracje czy organizacja spotkań rodzinnych.
Z badania wynika, że większość badanych planuje pozostać w tym roku w ramach swojego budżetu świątecznego lub go zwiększyć. Tylko 13 proc. respondentów planuje zmniejszyć swoje wydatki na święta. To dowodzi, że Polacy starają się dbać o swoje finanse pomimo rosnących kosztów związanych z świętami.
Coraz częściej zauważa się trend odkładania zakupów na ostatnią chwilę. W tym roku aż 52 proc. badanych zadeklarowało, że zacznie finalizować swoje świąteczne zakupy w drugiej połowie grudnia, tuż przed samymi świętami. To wyraźny wzrost w porównaniu z rokiem poprzednim, gdy taką odpowiedź udzieliło tylko 38 proc. osób. Jednocześnie zauważalny jest niewielki wzrost grupy osób, które planują zakupy z wyprzedzeniem – zakupy już w listopadzie zadeklarowało 14,3 proc. respondentów w porównaniu do 11 proc. rok wcześniej.
Większość zakupów spożywczych będzie realizowana w dyskontach, gdzie zakupy chce zrobić 67,4 proc. respondentów. Natomiast 39,9 proc. planuje skorzystanie z oferty hipermarketów lub supermarketów. Na bazarach swoje zakupy zamierza zrobić 33,6 proc. respondentów, a 33,4 proc. wybierze konkretny sklep spożywczy. 15,3 proc. badanych planuje zakupy żywnościowe przez internet. Warto zauważyć, że 5,5 proc. nie potrafiło odpowiedzieć na to pytanie.
Pod choinką najczęściej pojawią się kosmetyki, które na prezent ma zamiar kupić 38,5 proc. badanych. Zabawki kupi 33,9 proc. ankietowanych, 30,8 proc. postawi na słodycze, 29,1 proc. na ubrania, a 24,2 proc. na sprzęt elektroniczny (tablet, telefon, komputer, konsola). Książki na prezent wybierze 21,8 proc. respondentów, 17,5 proc. zdecyduje się na biżuterię, 10,3 proc. na karty podarunkowe, a 7,8 proc. na gry komputerowe. Z kolei 26,5 proc. respondentów planuje podarować gotówkę. 17,9 proc. badanych jeszcze nie ma konkretnego planu co do prezentów.
Badanie zostało przeprowadzone na próbie 1100 osób metodą telefonicznych standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI) w dniach 24-25 listopada bieżącego roku. Tegoroczne święta Bożego Narodzenia zapowiadają się więc być wyjątkowo udane pod względem obrotów finansowych na rynku konsumenckim.
Zdjęcie główne artykułu pochodzi ze strony tvp.info.