Polska ciągnie na czele w wyścigu o producenta pociągów
Talgo, hiszpański producent taboru kolejowego z wieloletnią historią sięgającą 1942 roku, jest jednym z głównych graczy na rynku producentów szybkich pociągów w Europie. Firma specjalizuje się w produkcji lokomotyw, pociągów regionalnych oraz pociągów dużych prędkości, które potrafią rozwijać szybkość nawet do 350 km/h. Dzięki innowacyjnym rozwiązaniom technologicznym Talgo zdobyło uznanie na rynku europejskim, a szybka kolej w Hiszpanii, oparta na pociągach tej marki, przyczyniła się do podniesienia jakości transportu kolejowego w tym kraju na europejski poziom.
W ostatnim roku firma osiągnęła rekordowe wyniki, co przyczyniło się do wzrostu jej wartości i zainteresowania ze strony potencjalnych nabywców. Talgo zanotowało rekordowe przychody w wysokości 652 mln euro, a wzrost EBITDA o 55 proc. do 76,5 mln euro, co było kolejnym przełomowym osiągnięciem. Portfel zamówień firmy również osiągnął rekordową wartość 4,2 mld euro pod koniec 2023 roku. To wszystko czyniło Talgo atrakcyjnym celem dla potencjalnych inwestorów.
Pomimo zainteresowania ze strony Węgier, którzy zadeklarowali chęć zakupu Talgo za 630 mln euro, ostatecznie hiszpański rząd zdecydował się zablokować transakcję. Obawy dotyczyły głównie możliwości niekontrolowanego transferu technologii do Rosji, która mogłaby zostać wykorzystana w sposób niezgodny z interesami Hiszpanii i UE. Decyzja rządu hiszpańskiego spotkała się z protestami ze strony Węgier, jednak sprawa została zamknięta.
W tym kontekście zainteresowanie zakupem Talgo wyraziła Polska, co stanowiło niespodziewany zwrot wydarzeń. Polska firma Pesa, znana z produkcji lokomotyw elektrycznych, pociągów regionalnych, oraz tramwajów, mogłaby znaleźć w Talgo partnera do rozwoju technologii związanych z szybkimi pociągami. Poza transferem technologii, połączenie obu firm mogłoby przyczynić się do poszerzenia rynków zbytu i wzrostu przychodów.
Zainteresowanie Pesy zakupem Talgo potwierdził wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak, co wywołało spekulacje na temat potencjalnego przejęcia przez polską firmę. Możliwość zakupu Talgo przez Polskę wywołała również zainteresowanie innych firm, takich jak hiszpańska Sidenor, specjalizująca się w produkcji wyrobów stalowych dla sektora kolejowego.
W kontekście planów rozwoju szybkiej kolei w Polsce, zakup Talgo przez polskiego inwestora mógłby otworzyć nowe możliwości dla producentów taboru kolejowego w kraju. Planowane inwestycje w CPK i linie dużych prędkości wymagają nowoczesnych składów pociągowych, co stwarza potencjał dla rozwoju branży kolejowej w Polsce.
Wniosek o zakup Talgo przez PFR, jeśli zostanie zrealizowany, może przynieść wiele korzyści dla rozwoju technologii kolejowej w Polsce oraz dla umocnienia Polski jako ważnego gracza na rynku producentów taboru kolejowego w Europie. Współpraca z hiszpańskim producentem otworzyłaby nowe możliwości rozwoju dla polskich firm i umocniłaby ich pozycję na rynku europejskim.
Zdjęcie główne artykułu pochodzi ze strony tvp.info.