Polskie bombki stają się towarem luksusowym w związku z zanikającą branżą – dominują produkty chińskie
Zbigniew Bartuzi, szef spółki Szkło-Dekor z Piotrkowa Trybunalskiego, podzielił się swoimi obserwacjami dotyczącymi przemysłu produkcji bombek choinkowych. Zaznaczył, że jest świadomy nieuchronności zmian, które czekają tę branżę, prowadzącą produkcję już od 70 lat. Sugeruje, że sztuka ręcznej produkcji może wkrótce zaniknąć, a przetrwanie tej gałęzi przemysłu możliwe będzie jedynie jako rękodzieło o charakternym charakterze, oferujące rzeczy wyjątkowe, wysokiej jakości, skierowane głównie na rynek amerykański.
Jego zdaniem, produkcja bombek choinkowych w Polsce jest obarczona wysokimi kosztami, szczególnie w porównaniu do tanich chińskich produktów, które dominują na rynku. Firmy polskie, aby konkurować z chińską konkurencją, były zmuszone ograniczyć udział pracy ręcznej, idąc w kierunku maksymalnej mechanizacji procesu produkcyjnego. Pomimo tego, podkreśla, że nadal istnieją firmy, które trzymają się tradycji i charakteryzują się wyraźnym elementem ręcznej pracy w produkcji bombek. Bartuzi zauważa, że choć produkcja maszynowa przynosi oszczędności, to jednak dekorowanie bombek w 80% musi odbywać się ręcznie, co znacząco wpływa na koszty produkcji.
Szef Szkło-Dekoru podkreśla także zmiany w dostępności surowców do produkcji bombek. Kiedyś szklane rurki do produkcji bombek pochodziły z polskich hut szkła, obecnie są one importowane głównie z Chin. Wskazuje również na zmiany w procesach produkcji, gdzie automatyzacja pozwala na szybsze i bardziej efektywne wydmuchiwanie bombek, lakierowanie czy srebrzenie. Niemniej jednak, Bartuzi zauważa, że dekoracje bombek za pomocą sitodruku czy tamponiarek, choć oszczędne, ograniczają możliwości tworzenia wyszukanych wzorów z reliefami czy kamieniami.
Chińskie produkty coraz silniej penetrują europejski rynek ozdób choinkowych, co wymusza na polskich producentach dostosowanie się do zmieniającej się rzeczywistości rynkowej. Pomimo trudności, Bartuzi podkreśla, że firma Szkło-Dekor utrzymuje się na rynku dzięki produkcji wysokiej jakości ozdób, które trafiają głównie do amerykańskich domów towarowych takich jak Harrods czy Le Bon Marche. Amerykański rynek jest dla polskich producentów strategiczny z uwagi na gotowość amerykańskich klientów do płacenia wysokich cen za wyjątkowe produkty.
Istotne dla producentów bombek są również trendy w wzornictwie. Bartuzi zauważa powrót do retro wzorów z lat 50. oraz rosnące zapotrzebowanie klientów na indywidualizację ozdób. Firmy, aby wyróżnić się na rynku, oferują unikatowe kolekcje, które cieszą się dużym zainteresowaniem. Pomimo trudności, jakie niesie z sobą dynamicznie zmieniający się rynek, Szkło-Dekor utrzymuje się na rynku dzięki wysokiej jakości i indywidualnym podejściu do klienta.
Zdjęcie główne artykułu pochodzi ze strony tvp.info.