Biznes

Popularność Tesli spada po odejściu Muska. „Uniknęłabym zakupów poza marką”,

Sprzedaż samochodów elektrycznych w Norwegii w porównaniu z poprzednim rokiem wzrosła o imponujące 82,4 proc. W pierwszym miesiącu 2025 roku zarejestrowano 9 343 nowe pojazdy. Największy wzrost odnotowały marki Volkswagen i Toyota, których wyniki wzrosły ponad trzykrotnie. Łącznie auta tych producentów stanowiły ponad jedną trzecią całej sprzedaży elektryków w styczniu.

Rok wcześniej niekwestionowanym liderem na norweskim rynku był Tesla, a co piąte zarejestrowane wtedy auto należało do tej marki. Jednak w ostatnim miesiącu sytuacja diametralnie się zmieniła dla firmy Elona Muska. Sprzedaż spadła o ponad jedną trzecią, a udział Tesli na norweskim rynku wynosił nieco ponad 7 proc. W ciągu pierwszego miesiąca 2025 roku zarejestrowano niespełna 700 tesli, podczas gdy rok wcześniej było to 1109 pojazdów.

Dział komunikacji Tesla Norge z rezerwą odnosił się do ostatnich wyników sprzedaży. Marit Lade podkreślała, że firma skupia się na swoich produktach i nie chciała udzielać komentarzy dotyczących wpływu Elona Muska na sprzedaż.

Według komentatorów norweskiej telewizji TV2 pogorszenie wyników Tesli można przypisać postawie samego Elona Muska. W ostatnich tygodniach miliarder zaangażował się w wspieranie ruchów skrajnie prawicowych w Europie, a niektóre jego działania zostały uznane za kontrowersyjne. W rezultacie, Elona Muska i jego kontrowersyjne poglądy wielu Norwegów zniechęciły do zakupu jego samochodów elektrycznych.

Ekonomista z Uniwersytetu w Bergen, Thor Oeivind Jensen, zauważył również, że postawa Tesli wobec klientów również miała wpływ na spadek sprzedaży. Firma znalazła się na liście najbardziej znienawidzonych marek w Norwegii, a klienci skarżący się na usterki spotykali się z arogancją i niezadowalającą obsługą. Zachowanie firmy wobec klientów znacznie różniło się od standardów obowiązujących w Europie, co także przyczyniło się do zmniejszenia popularności marki.

Do krytyki Elona Muska dołączyli również norwescy politycy. Polityczka zdecydowanie stwierdziła, że nie kupiłaby niczego od miliardera ani Tesli, ani innych produktów, a Ola Elvestuen, były minister klimatu, również wyraził swoją dezaprobatę wobec zachowania Elona Muska w kontekście politycznym.

Zatem spadek sprzedaży Tesli w Norwegii nie można jednoznacznie przypisać tylko jednemu czynnikowi, ale raczej wynika z kombinacji kontrowersyjnych działań właściciela firmy, postawy producenta wobec klientów oraz ogólnej zmiany nastrojów społecznych w kraju. Dla Tesli pozostaje teraz zadanie przywrócenia zaufania klientów i odzyskania swojej pozycji na norweskim rynku samochodów elektrycznych.
Zdjęcie główne artykułu pochodzi ze strony tvp.info.

Pokaż więcej

Stowarzyszenie Ochrony Biznesu

Stowarzyszenie Ochrony Biznesu zrzesza ze sobą osoby prywatne oraz firmy. STO prowadzi strony MojPrawnik24.pl oraz Ekonomia365.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *