Rewolucyjne inicjatywy transportowe w kolejnych miastach zostały zatwierdzone przez Sejm, a dojazd do czystego transportu ma być zapewniony w najbliższych latach.
W czwartek posłowie podjęli decyzję o nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, która ma na celu wspieranie miast w walce z zanieczyszczeniem powietrza. Nowe przepisy zakładają wprowadzenie stref czystego transportu, które będą musiały być ustanowione w miastach, gdzie liczba mieszkańców przekracza 100 tysięcy. Warunkiem do wprowadzenia strefy będzie przekroczenie dopuszczalnego poziomu dwutlenku azotu w powietrzu, co do tej pory miało miejsce w Warszawie, Krakowie, Wrocławiu i Katowicach. Wielkość strefy czystego transportu zostanie ustalona przez samorządy.
Zmiany obejmują także transport publiczny. Od 2026 roku miasta powyżej 100 tys. mieszkańców będą musiały zakupować wyłącznie autobusy zeroemisyjne. Zgodnie z nowymi przepisami, samorządy o liczbie mieszkańców powyżej 50 tys. nie będą już zobowiązane do kupowania takich pojazdów, co pozwoli im na odciążenie budżetu. Samorządy będą miały 16 lat na wymianę floty pojazdów, przy czym obecnie tempo wymiany wynosi około 450 autobusów rocznie.
Koszt wymiany autobusów na zeroemisyjne szacowany jest na około 900 mln zł rocznie, jednak ministerstwo obiecuje starania o pozyskanie dodatkowych funduszy ze środków unijnych na ten cel. Pomimo pewnych kontrowersji, doświadczenia Londynu pokazują, że strefy czystego transportu mają pozytywny wpływ na jakość powietrza i zdrowie mieszkańców.
Nowelizacja ustawy trafi teraz do Senatu, gdzie zostanie poddana kolejnej debacie i głosowaniu. Oczekuje się, że nowe przepisy mogą przyczynić się do poprawy jakości powietrza w miastach i zmniejszenia zanieczyszczenia generowanego przez pojazdy spalinowe.
Zdjęcie główne artykułu pochodzi ze strony tvp.info.