Rosjanie spowodowali katastrofę ekologiczną: olbrzymia plama oleju.
W minioną niedzielę doszło do tragicznej katastrofy morskiej w Cieśninie Kerczeńskiej, gdzie w trudnych warunkach pogodowych zatonęły dwa tankowce, Wołgonieft-212 i Wołgonieft-239. W wyniku zderzenia oba statki uległy uszkodzeniom, co spowodowało wyciek ponad trzech tysięcy ton mazutu – substancji niebezpiecznej dla środowiska. Całkowita ilość przewożonego paliwa na obu statkach wynosiła około 9 tysięcy ton.
Władze regionalne szybko podjęły działania mające na celu ochronę środowiska i ograniczenie skutków katastrofy. Gubernator obwodu krasnodarskiego, Weniamin Kondratjew, szacuje, że usuwanie skutków zanieczyszczenia potrwa około miesiąca. Na miejscu pracują wolontariusze i służby, które czyszczą wybrzeże z ropy oraz ratują poszkodowane ptaki i zwierzęta morskie.
Niezależny portal Moscow Times donosi, że część substancji ropopochodnych osiadła na wybrzeżu w Kraju Krasnodarskim, w okolicach kurortu Anapa. Zdjęcia opublikowane przez portal ukazują służby porządkowe, które usuwają plamy mazutu z plaż. Gubernator Kondratjew potwierdził, że zanieczyszczenie dotarło na dziesiątki kilometrów wybrzeża.
Nie tylko tankowce Wołgonieft-212 i Wołgonieft-239 były zagrożeniem dla środowiska. W wyniku kolejnej awarii, tankowiec Wołgonieft-109, który transportował 4 tysiące ton oleju opałowego, również uległ uszkodzeniu, choć w tym przypadku nie doszło do wycieku substancji.
Według agencji Reutera i niezależnych mediów, wszystkie trzy statki – Wołgonieft-212, Wołgonieft-239 i Wołgonieft-109, to już stare jednostki, zbudowane pod koniec lat 60. i na początku lat 70. XX wieku. Ich wiek i stan techniczny mogą być przyczyną częstych awarii i wypadków morskich, które narażają na szwank środowisko naturalne Morza Czarnego.
W związku z powyższym, konieczne może stać się podjęcie działań mających na celu zaostrzenie przepisów dotyczących transportu substancji ropopochodnych na Morzu Czarnym, aby uniknąć podobnych tragedii w przyszłości. Ochrona środowiska naturalnego i zachowanie jego integralności powinny być priorytetem dla wszystkich zaangażowanych w transport morski paliw i produktów naftowych.
Zdjęcie główne artykułu pochodzi ze strony tvp.info.