Spór prawny o miiliardowe samoloty – Rosja niechętna do ich zwrotu.
Rozprawa przed irlandzkim sądem najwyższym rozbudowane i skomplikowane procesy prawne, które mają potencjalnie trwać wiele miesięcy. Koszty obsługi prawnej aż 180 prawników mogą sięgnąć setek milionów euro, co czyni ten spór jednym z najdroższych w historii.
Sprawa dotyczy roszczeń największych firm na świecie zajmujących się leasingiem samolotów, takich jak SMBC, Avolon, BOC Aviation, CDB Aviation, Nordic Aviation Capital i Hermes Aircraft, wobec renomowanych ubezpieczycieli, w tym Lloyd’s, AIG i Chubb. Tematem jest spór związany z utknięciem około 400 samolotów w Rosji, w związku z którym te firmy poniosły ogromne straty finansowe.
Nałożone sankcje ze strony Zachodu spowodowały konieczność zerwania umów leasingowych z rosyjskimi przewoźnikami, co zaowocowało utratą aktywów o wartości szacowanej na 10 mld dolarów. Termin rozwiązania umów, wyznaczony na 28 marca 2022 roku, został przekroczony z powodu eskalacji agresji Rosji na Ukrainę.
Firmy leasingujące samoloty zostały zmuszone do wszczęcia postępowań prawnych, aby odzyskać straty i naprawić swoje pozycje. Wielu samolotów zostało przerzestrowanych przez rosyjskie linie lotnicze bez zgody właścicieli i sprzedanych, co stanowi naruszenie umów leasingowych.
Jeden z kierowników technicznych BOC Aviation zeznawał przed sądem, potwierdzając trudną sytuację, w jakiej znalazły się firmy leasingujące. Odzyskanie samolotów wydaje się mało prawdopodobne w obecnej sytuacji, co przynosi dodatkowe komplikacje i straty finansowe.
Rozprawa w irlandzkim sądzie najwyższym i równoległa sprawa w sądzie w Londynie są obecnie jednymi z najważniejszych i najbardziej skomplikowanych procesów handlowych na świecie. Ich rezultaty będą miały ogromne znaczenie dla przyszłości branży leasingu samolotów i relacji z ubezpieczycielami.
Zdjęcie główne artykułu pochodzi ze strony tvp.info.