Gospodarka

Zbiornikowiec „Chatanga” opuszcza port w Gdyni

Według informacji opublikowanych przez ministerstwo na serwisie X, Zarząd Portu został zobowiązany do natychmiastowego usunięcia jednostki z portu, nie później jednak niż w ciągu trzech miesięcy od daty wydania decyzji. Jednostka, należąca do upadłej firmy Murmansk Shipping Company, która zajmowała się przewozem ropy naftowej, pozostaje obecnie bez opieki i stanowi potencjalne zagrożenie chemiczne.

Zarząd Morskiego Portu Gdynia planuje również domagać się zwrotu kosztów za cały okres cumowania jednostki w porcie. Jednakże dochodzenie tych kosztów może okazać się trudne, ponieważ armator statku ogłosił upadłość w 2020 roku, a od tego czasu żaden podmiot nie zgłosił się jako nowy „opiekun” jednostki.

Niezabezpieczony zbiornikowiec, który zerwał się z cum w grudniu 2024 roku i styczniu 2025 roku, dwukrotnie stanowił poważne zagrożenie kolizji w porcie. W obydwu przypadkach konieczna była interwencja holowników, aby uniknąć potencjalnych wypadków morskich.

Decyzja o usunięciu jednostki z portu jest częścią działań mających na celu zapewnienie bezpieczeństwa żeglugi oraz ochrony środowiska morskiego. Władze portu podkreślają konieczność podjęcia natychmiastowych działań, aby uniknąć dalszych incydentów związanych z niebezpieczną jednostką.

Obecna sytuacja dowodzi pilnej potrzeby regulacji dotyczących zarządzania statkami należącymi do upadłych firm oraz sposobu postępowania w przypadku braku opieki nad takimi jednostkami. Wstrzymywanie się z działaniami może prowadzić do poważnych konsekwencji dla portów morskich, a także dla otaczającego środowiska naturalnego.
Zdjęcie główne artykułu pochodzi ze strony tvp.info.

Pokaż więcej

Stowarzyszenie Ochrony Biznesu

Stowarzyszenie Ochrony Biznesu zrzesza ze sobą osoby prywatne oraz firmy. STO prowadzi strony MojPrawnik24.pl oraz Ekonomia365.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *